Povedzme si to na rovinu.
Príťažliví ľudia to jednoducho majú v živote ľahšie.
To vieme všetci.
Čo ale väčšina z nás nevie, je, aká veľká je ich výhoda.
Našťastie, vedecké výskumy hovoria jasne:
V roku 1972 psychológovia Dion, Berscheid a Walster spravili experiment, v ktorom zobrali 60 študentov Univerzity v Minnesote a pred každého z nich položili fotografie 3 ľudí:
- Jedného vysoko atraktívneho človeka,
- jedného priemerne atraktívneho človeka,
- jedného neatraktívneho človeka.
Úlohou študentov bolo podľa fotografie ohodnotiť 27 osobnostných charakteristík každého z nich:
„Stabilita, emocionalita, asertivita, dôveryhodnosť, extravertnosť/introvertnosť, sexuálna povoľnosť, vľúdnosť, atď., atď…“
Následne mali študenti ohodnotiť úroveň šťastia (radosti zo života) človeka na fotografii.
Šťastia v jeho vzťahoch, v jeho rodine, šťastia v jeho profesii, v kamarátstvach a tiež celkovú úroveň jeho životnej spokojnosti.
Posledná úloha bola ohodnotiť, akú prácu tento človek vykonáva.
Určite ste si mimochodom všimli, že žiadna z otázok, na ktoré sa pýtali, by nemala byť logicky ovplyvnená príťažlivosťou.
Jednoducho to nedáva zmysel. Napriek tomu boli výsledky zreteľné:
„Študenti boli nepopierateľne presvedčení, že…“
„Atraktívnejší človek na fotografii mal omnoho lepšie osobnostné vlastnosti, ako jeho priemerne alebo podpriemerne atraktívny kolega.
Tiež verili tomu, že atraktívny človek žil v porovnaní s neatraktívnym (alebo priemerne atraktívnym) omnoho šťastnejší život, mal šťastnejšie manželstvo, bol lepší rodič a mal väčší kariérny úspech ako ostatní.
Okrem toho sa ukázalo, že u atraktívnych ľudí predpokladáme bezpečnejšie a prestížnejšie zamestnanie ako u tých menej príťažlivých.“
A čo ešte?
Takmer 80 % z nás si absolútne neuvedomuje, ako veľmi sú tieto naše rozhodnutia založené práve na atraktivite!
Štúdia od Landyho a Sigalla z roku 1974 ukázala, že príťažlivosť ovplyvňuje naše predpoklady nielen o vlastnostiach a o šťastí druhých ľudí, ale tiež o ich inteligencii a kompetencii.
Vo svojom experimente zobrali skupinu dobre aj zle napísaných esejí, pripli na nich fotografie atraktívneho (alebo neatraktívneho) človeka a nechali 60 študentov ohodnotiť kvalitu týchto prác od 1 do 9 bodov.
Ukázalo sa, že ak bola esej napísaná dobre, atraktívny autor dostal v priemere 6,7 bodov.
Zatiaľ, čo neatraktívny iba 5,9.
O to zaujímavejšie však bolo to, že čo sa stalo, keď sa žiakom do rúk dostala zle napísaná práca
Ak bol totiž autor atraktívny, dostal stále perfektných 5,2 bodov.
Keď bol neatraktívny?
Jeho skóre kleslo na 2,7.
Auuu… Bolí? Tak bude ešte viac.
Ako vidíte, v stávke totiž nie je iba váš sexuálny život.
Verhulst, Lodge a Lavine (2010) dokázali, že atraktívni ľudia majú najväčšiu šancu byť v skupine považovanými za vodcov.
Tí neatraktívni sa na druhej strane do tejto role dostanú tak zriedkavo, až to bolí.
A to všetko absolútne nezávisle na ich skutočných schopnostiach
Áno.
Je to šialené.
A dokonca ešte šialenejšie je,že:
- príťažlivých ľudí považujeme za vtipnejších,
- dostávajú pri priestupkoch v priemere 2x nižšie pokuty,
- ak idú do väzenia, odsedia si menej ako ich neatraktívni „spolubývajúci“.
Ak ste to vydržali dočítať až sem a zatiaľ ste sa nerozsypali, práve sa vám pravdepodobne zrútili všetky vaše ilúzie o racionalite nášho rozhodovania.
Gratulujem!
Pomôže vám to totiž oceniť omnoho viac 7 vedecky overených spôsobov, ako sa stať atraktívnym.
A využiť tieto fakty tak, aby hrali pre vás – nie proti vám. Ešte pred tým však potrebujem, aby ste pochopili, prečo toto všetko funguje.
A aby ste to pochopili, chcem vás zoznámiť s mojim dobrým priateľom (čoskoro aj vašim), ktorý sa volá:
„Halo Efekt“: Keď znásilnenie reality je súčasťou každodenného života
Rok 1915 sa navždy zapísal do dejín psychológie.
Edward Thorndike, jeden z prvých priekopníkov tejto vedy, totiž prvýkrát spomenul to, čo dnes poznáme pod názvom „Halo Efekt“.
Princíp, ktorý, ako sa ukázalo, neúprosne skresľuje naše vnímanie reality.
A to nezávisle od toho, ako veľmi si myslíme, že to tak nie je.
„To akože aj teraz Radovan, keď čítam tento článok?„… Presne tak.
Čo tento princíp hovorí?
Že stačí jediný správny spúšťač na to, aby ste vytvorili v mysli druhého človeka celý obraz toho, kým ste.
Stačí odprezentovať jediný správny spúšťač a ľudia sa automaticky rozhodnú o výške vašej inteligencie, spôsoboch vášho správanie a ešte aj tom, či po sebe na záchode sklápate dosku, alebo nie.
Ako sa na takéto niečo prišlo?
Thorndike si jednoducho všimol, že stačí človeku na fotke nad hlavou nakresliť svätožiaru (tzv. „halo“) a ľudia ho okamžite začnú považovať za dôveryhodného a dobrého človeka.
Samotná atraktivita teda nie je to, čo nás vedie k tomu, aby sme ignorovali realitu a verili radšej skresleným predpokladom (ktorým veríme).
Je to dôsledok „halo efektu“. Hádajte ale…
Čo je tým najsilnejším spúšťačom „halo efektu“ v 21. storočí, ak v roku 1915 to bola svätožiara?
Uhádli ste.
Vaša fyzická príťažlivosť.
Čo súvisí s tým, že tu mám pre vás dve správy.
Jednu dobrú, druhú zlú.
Začnem tou zlou:
Ak „halo efekt“ nepracuje pre vás, pracuje proti vám.
Podliehame mu všetci automaticky a nie je možné toto skreslenie odfiltrovať.
Inými slovami, ak v ľuďoch nedokážete spustiť pozitívnu špirálu, spustí sa negatívna
A namiesto toho, aby si o vás človek, ktorého chcete zaujať, presvedčiť alebo ovplyvniť, myslel, že ste kompetentný, inteligentný a vtipný, bude vás mať za nespoľahlivého, podpriemerného a trápneho.
Čo je ešte horšie je, že ako dokázal Roshental a Jacobson, my ľudia máme tendenciu splniť očakávania druhých. Nezávisle na tom, či sú tie očakávania dobré, alebo zlé.
Moja babička mi raz povedala: „Ak niekomu dookola opakuješ, že je vlk, nakoniec začne vyť.“ Mala pravdu.
To je však zároveň aj dobrá správa.
Ak totiž dokážete vytvoriť pozitívne skreslenie, ľudia budú nielenže predpokladať, že ste inteligentný a vtipný…
Vy sa takými v ich blízkosti stanete.
Presne tak isto, ako keď vytvoríte špirálu, ktorá bude negatívna.
Takže teraz, keď už viete, prečo je tento článok tak sakramentsky dôležitý…
Poďme sa spolu konečne pozrieť na 7 vedecky overených spôsobov, ako pôsobiť príťažlivejšie:
1. Pýtajte sa osobné otázky
Pred nejakým časom mi kamarátka poslala článok, kde dievča opisovalo experiment od profesora psychológie na Univerzite v New Yorku – Arthura Arona.
Čo v tom článku dievča hovorilo bolo, že v tom experimente vytvorili „recept na lásku„.
Vraj stačí, ak si s niekym navzájom odpoviete na 38 otázok, ktoré boli súčasťou výskumu a zamilujete sa.
Oh, aké poetické…
Väčšiu hlúposť som už dlho nevidel.
Napriek tomu ma to prinútilo nájsť ten experiment a pozrieť sa naňho bližšie.
Povedal som si, že možno tam predsa len bude niečo zaujímavé. A bolo.
Aj keď podľa Aronových záverov tieto otázky lásku nevytvorili a dokonca bola v niektorých prípadoch korelácia tak nevýrazná, že sa ani nedala považovať za nález…
…Zistilo sa, že sa medzi ľuďmi vytvoril určitý pocit prepojenia.
Ako to bolo možné?
Vďaka ich štruktúre. Jednoducho boli osobné.
Čo prinútilo rozprávať druhého človeka o sebe.
A rozprávať o sebe… Je podľa Univerzity Harvardu tá najobľúbenejšia téma každého z nás.
Jednoducho povedané, náš mozog pri tom vypúšťa látky, ktoré sa inak tvoria pri „sexe, kokaíne a dobrom jedle„.
Prestaňte sa teda ľudí pýtať na to, ako sa im páči dnešné počasie a mierte namiesto toho hlbšie.
Tu máte trochu inšpirácie z otázok, ktoré rád používam na vytvorenie atraktivity ja.
Ak ste žena, jednoducho tam dajte mužský rod.
Mimochodom, možno si všimnete, že niektoré z nich vyvolávajú pocity už samé o sebe a sú trochu sugestívnejšie ako „bežné“ osobné otázky.
Všímate si dobre. Presne preto ich mám tak rád:
- Aké to bolo, keď si sa prvýkrát bozkávala?
- Ako spoznáš, že si do niekoho zamilovaná?
- Podľa čoho vieš, že ťa niekto priťahuje?
- (keď dokončí nejakú historku) Ako si sa cítila?
- Ako spoznáš, že si šťastná?
- Z čoho si sa naposledy smiala tak, že si sa skoro pocikala?
- Koho máš najradšej na svete?
- Čo vo svojom živote ľutuješ najviac?
- Keby si sa zajtra mohla narodiť kdekoľvek na svete, kde by to bolo?
Tiež si všimnite, že nie všetky odpovede budú pozitívne. Je to v poriadku.
Čím väčší rozsah emócií dokážete stimulovať, tým viac o sebe bude podľa výskumov druhý človek rozprávať.
Čo chcete. Bod č. 2?
2. Viac sa usmievajte
V dvoch experimentoch uskutočnených vo Švédsku sa testovalo, aký vplyv má na vašu atraktivitu úsmev.
Dlhý príbeh krátkym…
Čím väčší váš úsmev bude, tým príťažlivejším človekom sa stanete.
Šťastný výraz tváre dokonca stačí na to, aby sme prípadne vykompenzovali svoju prirodzenú nepríťažlivosť.
Pozrite si aj toto video, kde uvidíte, ako jedna „maličkosť“ môže rozhodnúť.
3. Obklopte sa atraktívnymi ľuďmi (alebo možno nie…)
Štúdia Univerzity v Liverpoole z roku 2012 ukázala, že muži, ktorí sú v skupine, dostávajú od žien viac pozornosti ako tí, ktorí sú sami.
Okrem toho sa tiež ukázalo, že ich vnímaná atraktivita stúpa ešte viac, keď sú s niekym, kto vyzerá lepšie ako oni.
Tu však prichádza zádrhel…
Rovnaký princíp nefunguje rovnako u žien.
Atraktivita dievčaťa nielenže nezávisí od atraktivity jej kamarátok. Dokonca s ich prítomnosťou klesá.
Ženy sú jednoducho podľa tohto experimentu považované za príťažlivejšie, keď sú samé, než keď sú v skupine.
Ako tento poznatok využiť?
To závisí od toho, čo máte medzi nohami. 😉
[MT_friendzone1]
4. Hovorte „NIE“
Čisto z praktického hľadiska, hovoriť „nie“ je jedna z najdôležitejších vecí, ktorú sa v živote potrebujete naučiť.
Ak ste to zatiaľ nespravili, mali by ste s tým začať dnes. Keď už nie kvôli vášmu životu, minimálne kvôli vašej príťažlivosti.
Prečo?
Lebo ak má človek pocit, že mu môžete povedať „nie“, vytvára to neistotu.
A ako ukázali výskumy od Gilberta, Wilsona a Whitchurchera uverejnené v roku 2011, neistota je atraktívna.
Vo svojom experimente nechali slečny ohodnotiť, ako veľmi je pre nich príťažlivý muž…
…o ktorom im povedali, že o nich:
a) Nemá záujem,
b) má záujem,
c) nevie sa, či má, alebo nemá záujem.
Logika hovorí, že by sme najviac mali chcieť toho, kto chce nás.
Máme ho predsa istého, prečo by sme riskovali?
Nuž, možno preto, že logika nie je to, na základe čoho fungujú naše emócie. A to isté bol aj záver experimentu:
Ako najpríťažlivejší z trojice vyšiel muž, ktorý vytváral neistotu.
Nebuďte pre druhého človeka samozrejmosťou. Povedzte raz za čas „NIE„.
Aj keď to na prvý pohľad nedáva zmysel, vaša atraktivita sa tým jednoducho zvýši.
A to ako „sexuálneho objektu“ pre opačné pohlavie, ale tiež celkovo ako človeka, s ktorým chcú ostatní tráviť čas.
Čo súvisí s piatym princípom:
5. Buďte nedostupný
V roku 1975 zostrojili psychológovia Worchel, Lee a Adewole experiment, ktorého cieľom bolo zistiť, na akú cenu ohodnotíte čokoládové keksíky, ak sú v rozdielnom počte.
Prvá možnosť bola, že ste videli nádobu s 10 keksami. Druhá možnosť bola rovnaká nádoba, ale boli v nej len 2 keksy.
Výsledok?
Keď boli keksíky dva, dostali omnoho vyššie hodnotenie, ako keď ich bolo desať. Napriek tomu, že boli absolútne rovnaké.
Teda ak ich ľudia najprv videli 10, a potom 8 zmizlo, ocenili zvyšné dva ešte vyššie.
My, ľudia, skrátka milujeme, čo nemôžeme mať.
Milujeme auru nedostupnosti a nedostatku. Dáva nám pocit, že musíme konať – IHNEĎ.
Nemáme totiž istotu, že príde ďalšia šanca.
Hmm… Takže neistota.
Slovo, ktoré ste doteraz nenávideli, sa vám odrazu začína páčiť, čo? Nedávajte sa druhému príliš ľahko.
A je jedno, či ho chcete zbaliť, alebo vyjednávate o váš plat!
Vaša atraktivita, ako človeka, rapídne klesá, keď nedovolíte ľuďom „odpracovať si vás“.
Na druhú stranu, neuveriteľne rýchlo začne stúpať, keď ich z „omylu dostupnosti“ vyvediete.
Čo pre to môžete spraviť?
Tu je pár rýchlych tipov.
Používajte ich však s rozumom. Pamätajte, že nedostatok je ako korenie. Ak to preženiete, môžete druhému prestať chutiť:
- Neodpovedajte na sms-ky okamžite,
- nebuďte ochotný stretnúť sa v ktorýkoľvek deň,
- nestrácajte čas desiatkami rande, ak to nejde tempom, ktorým chcete,
- odmietnite pozvanie na nejakú akciu (povedzte „nie“),
- postavte sa a choďte preč…
Akokoľvek šialene tieto veci vyzerajú pre našu logiku, vysielajú jasné signály pre emócie. Tak na čo ešte čakáte?
Aha… Chcete byť nedostupný… Učíte sa rýchlo! 🙂
Fajn, takže na koniec moje najobľúbenejšie:
6. Doprajte si luxus
Neurovedecké výskumy Univerzity v Kalifornii ukázali, že ak je vedľa reklamy na auto, obrázok ženy s roztiahnutými nohami, ktorá je na plagáte reklamy na džínsy, má to na náš názor o aute väčší vplyv ako jeho spotreba na kilometer.
Argh!
Či chceme, alebo nie, náš mozog si spája veci, ktoré navzájom nesúvisia.
A podľa výskumov od Dunna a Hilla to funguje rovnako aj s tým, čomu hovoríme LUXUS.
Títo dvaja páni zistili, že muži, ktorí boli prezentovaní v nadštandardnom byte, boli pre ženy atraktívnejší ako tí, ktorí bývali v priemere.
Premýšľaj:
Luxus symbolizuje prachy. Prachy symbolizujú schopnosť prežiť. Schopnosť prežiť je atraktívna.
Plus… Atraktivita vyvoláva „halo efekt“.
Dobrá správa je, že sa nemusíte presťahovať, aby ste tento efekt využili (čítajte ďalej, súvisí s vašim bonusom).
Nedávno som sa totiž dostal k zaujímavému článku s názvom:
„Ako mi utratenie $162, 301. 42 na šatstvo zarobilo $692, 500“
Napísal ho chlapík, ktorý sa rozhodol spraviť experiment, počas ktorého zainvestoval do svojho oblečenia $162,301.42.
Nie. Nebol to blázon. Bol majiteľ biznisu.
A čo počas tohto experimentu zisťoval bolo, o koľko sa zvýši jeho schopnosť uzavrieť s klientom obchod, keď bude „vyzerať ako úspech“.
Táto jeho schopnosť stúpla z 25 % na 40 %, čo mu počas 12-tich mesiacov experimentu prinieslo presne 692, 500 dolárov, ku ktorým by sa inak podľa vlastných slov nedostal.
„Okey,“ hovoríte si. „Si frajer Radovan. Tak najprv mi povieš, že sa nemusím sťahovať do drahšieho bytu a hneď potom, že riešenie, ktoré mi dávaš je kúpiť si handry za 160 tisíc?“
Hehe. Nie tak celkom.
Čo som tým chcel demonštrovať, bol fakt, že ľudia súdia knihu podľa obalu. Pointa je však v tomto:
Nejde o to, koľko na svoje oblečenie utratíte. Ide o to, aké pocity v ľuďoch vyvolá.
Čím sa dostávame k vyvrcholeniu tohto článku a zároveň najrýchlejšiemu spôsobu, ako ovplyvniť myslenie a správanie druhých:
7. „Ľudia sú rozhodnutí do 90 sekúnd a až 90 % tohto rozhodnutia predurčuje farba“
Asi jediný dôvod, prečo viem o atraktivite a vzťahoch toľko, že mám jedny z najčítanejších článkov na tomto blogu je, že milujem študovať marketing a predaj.
Ako to súvisí?
Tak, že čo funguje v marketingu, funguje aj v partnerskom živote.
Sú to tie isté princípy psychológie.
Vtipné však je, že bez ohľadu na to, koľko toho viem, stále narazím na niečo, čo mi vyrazí dych.
Čo tým bolo naposledy?
Marketingový výskum Winnipegskej univerzity v Kanade (Satyendra Singh, 2006), ktorý odhalil, že my, ľudia, sa o svojom názore rozhodujeme v priebehu prvých 90 sekúnd.
To samo o sebe samozrejme nie je až tak prekvapivé.
Hovorí sa tomu PRVÝ DOJEM.
Čo prekvapilo, bolo zistenie, že 62 % až 90 % týchto rýchlych rozhodnutí je založených na farbe
Wow!
Zamyslite sa, aké obrovské je to číslo.
A hneď potom sa zamyslite nad tým, aký veľký vplyv získate nad správaním druhých ľudí, keď sa rozhodnete zistiť, akú farbu na seba nahodiť, aby ste zakaždým vytvorili dojem, ktorý chcete.
Neviem ako vás, ale mňa táto myšlienka riadne fascinuje. Farby vám môžu pomôcť vo všetkých týchto oblastiach:
- pritiahnuť pozornosť,
- vyvolať príťažlivosť,
- demonštrovať dôveryhodnosť,
- pôsobiť autoritatívne,
- stimulovať rýchle rozhodnutia,
- zdvihnúť energiu,
- a veľa ďalšieho…
Držím vám palce nech sa vám darí!
Autor článku: Radovan
[chlap_webinar]
Tak ja som zastanca toho, ze kazdy musi zistit, co najviac pasuje jemu. Na mne bude ine oblecenie krajsie ako na tebe a naopak. A takto je to podla mna aj s farbou – niekomu pristane cierna, niekomu cervena, niekomu zas modra. Taktiez mozem mat na sebe viac farieb ako jednu 🙂 . Inak ale pekny clanok
zaujímal by ma zdroj z kade to máte preložené.
Čau First Zeero, zdrojov je viacero, na väčšinu z nich sa môžeš prekliknúť, niektoré z nich sú tiež moje predošlé články na tomto blogu 🙂